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Typus
Verschleierung
Bearbeiter
Schumann
Gesichtet
Yes.png
Untersuchte Arbeit:
Seite: 35, Zeilen: 1-10
Quelle: Graf und Janssens 2007
Seite(n): 25, Zeilen: li. Sp. 23 ff.
Zunehmend wird im Rahmen von Metaanalysen auch die methodische Qualität der eingeschlossenen Originalarbeiten kritisch bewertet (13;17;23;38;41;42;44;45;66;77;80;88;109;112). Dabei zeigt sich überwiegend eine unbefriedigende methodische Qualität.

Einige Autoren sahen sich aufgrund der unzureichenden methodischen Qualität der Originalarbeiten nicht einmal in der Lage, eine zusammenfassende Empfehlung abzugeben (17;29). Immer wieder wurde der Zusammenhang zwischen schwacher methodischer Qualität und positivem Studienergebnis, welches in Untersuchungen mit besserer methodischer Qualität nicht reproduziert werden konnte, beschrieben (43;110;112).


(13) Carson JL, Hill S, Carless P, Hebert P, Henry D. Transfusion triggers: a systematic review of the literature. Transfus Med Rev 2002 Jul;16(3):187-99.

(17) Choi PT, Yip G, Quinonez LG, Cook DJ. Crystalloids vs. colloids in fluid resuscitation: a systematic review. Crit Care Med 1999 Jan;27(1):200-10.

(23) Cook DJ, Reeve BK, Guyatt GH, Heyland DK, Griffith LE, Buckingham L, et al. Stress ulcer prophylaxis in critically ill patients. Resolving discordant meta-analyses. JAMA 1996 Jan 24;275(4):308-14.

(29) Doig GS, Simpson F, Delaney A. A review of the true methodological quality of nutritional support trials conducted in the critically ill: time for improvement. Anesth Analg 2005 Feb;100(2):527-33.

(38) Graf J, Doig GS, Cook DJ, Vincent JL, Sibbald WJ. Randomized, controlled clinical trials in sepsis: has methodological quality improved over time? Crit Care Med 2002 Feb;30(2):461-72.

(41) Heyland DK, Cook DJ, King D, Kernerman P, Brun-Buisson C. Maximizing oxygen delivery in critically ill patients: a methodologic appraisal of the evidence. Crit Care Med 1996 Mar;24(3):517-24.

(42) Heyland DK, Guyatt G, Cook DJ, Meade M, Juniper E, Cronin L, et al. Frequency and methodologic rigor of quality-of-life assessments in the critical care literature. Crit Care Med 1998 Mar;26(3):591-8.

(43) Heyland DK, MacDonald S, Keefe L, Drover JW. Total parenteral nutrition in the critically ill patient: a meta-analysis. JAMA 1998 Dec 16;280(23):2013-9.

(44) Heyland DK, Novak F, Drover JW, Jain M, Su X, Suchner U. Should immunonutrition become routine in critically ill patients? A systematic review of the evidence. JAMA 2001 Aug 22;286(8):944-53.

(45) Heyland DK, Novak F, Drover JW, Jain M, Su X, Suchner U. Should immunonutrition become routine in critically ill patients? A systematic review of the evidence. JAMA 2001 Aug 22;286(8):944-53.

(66) Maziak DE, Meade MO, Todd TR. The timing of tracheotomy: a systematic review. Chest 1998 Aug;114(2):605-9.

(77) Nathens AB, Marshall JC. Selective decontamination of the digestive tract in surgical patients: a systematic review of the evidence. Arch Surg 1999 Feb;134(2):170-6.

(80) Ostermann ME, Keenan SP, Seiferling RA, Sibbald WJ. Sedation in the intensive care unit: a systematic review. JAMA 2000 Mar 15;283(11):1451-9.

(88) Randolph AG, Cook DJ, Gonzales CA, Brun-Buisson C. Tunneling short-term central venous catheters to prevent catheter-related infection: a meta-analysis of randomized, controlled trials. Crit Care Med 1998 Aug;26(8):1452-7.

(109) van Nieuwenhoven CA, Buskens E, van Tiel FH, Bonten MJ. Relationship between methodological trial quality and the effects of selective digestive decontamination on pneumonia and mortality in critically ill patients. JAMA 2001 Jul 18;286(3):335-40.

(110) van Nieuwenhoven CA, Buskens E, van Tiel FH, Bonten MJ. Relationship between methodological trial quality and the effects of selective digestive decontamination on pneumonia and mortality in critically ill patients. JAMA 2001 Jul 18;286(3):335-40.

(112) Wilkes MM, Navickis RJ. Patient survival after human albumin administration. A meta-analysis of randomized, controlled trials. Ann Intern Med 2001 Aug 7;135(3):149-64.

In den Metaanalysen der letzten Jahre wird die Qualität der zugrunde liegenden Originalarbeiten immer häufiger bewertet [12, 16, 22, 40-44, 64, 75, 78, 85, 105-107]. Dabei wurde die methodische Qualität insgesamt meist als unbefriedigend bezeichnet. Einige Autoren sahen sich aufgrund der schlechten methodischen Qualität der Originalarbeiten nicht in der Lage, Therapieempfehlungen abzugeben [16, 78], andere beschrieben erneut den Zusammenhang zwischen schwacher methodischer Qualität und positivem Studienergebnis, welches in Untersuchungen besserer methodischer Qualität nicht reproduziert werden konnte [42, 105, 107].

12. Carson JL, Hill S, Carless P, Hebert P, Henry D (2002) Transfusion triggers: a systematic review of the literature. Transfus Med Rev 16: 187–199

16. Choi PT, Yip G, Quinonez LG, Cook DJ (1999) Crystalloids vs. colloids in fluid resuscitation: a systematic review. Crit Care Med 27: 200–210

22. Cook DJ, Reeve BK, Guyatt GH, Heyland DK, Griffith LE, Buckingham L, Tryba M (1996) Stress ulcer prophylaxis in critically ill patients. Resolving discordant meta–analyses. JAMA 275: 308–314

40. Heyland DK, Cook DJ, King D, Kernerman P, Brun–Buisson C (1996) Maximizing oxygen delivery in critically ill patients: a methodologic appraisal of the evidence. Crit Care Med 24: 517–524

41. Heyland DK, Guyatt G, Cook DJ, Meade M, Juniper E, Cronin L, Gafni A (1998) Frequency and methodologic rigor of quality–of–life assessments in the critical care literature. Crit Care Med 26: 591–598

42. Heyland DK, MacDonald S, Keefe L, Drover JW (1998) Total parenteral nutrition in the critically ill patient: a meta–analysis. JAMA 280: 2013–2019

43. Heyland DK, Novak F, Drover JW, Jain M, Su X, Suchner U (2001) Should immunonutrition become routine in critically ill patients? A systematic review of the evidence. JAMA 286: 944–953

44. Heyland DK, Novak F, Drover JW, Jain M, Su X, Suchner U (2001) Should immunonutrition become routine in critically ill patients? A systematic review of the evidence. JAMA 286: 944–953

64. Maziak DE, Meade MO, Todd TR (1998) The timing of tracheotomy: a systematic review. Chest 114: 605–609

75. Nathens AB, Marshall JC (1999) Selective decontamination of the digestive tract in surgical patients: a systematic review of the evidence. Arch Surg 134: 170–176

78. Ostermann ME, Keenan SP, Seiferling RA, Sibbald WJ (2000) Sedation in the intensive care unit: a systematic review. JAMA 283: 1451–1459

85. Randolph AG, Cook DJ, Gonzales CA, Brun–Buisson C (1998) Tunneling short–term central venous catheters to prevent catheter–related infection: a meta–analysis of randomized, controlled trials. Crit Care Med 26: 1452–1457

105. van Nieuwenhoven CA, Buskens E, van Tiel FH, Bonten MJ (2001) Relationship between methodological trial quality and the effects of selective digestive decontamination on pneumonia and mortality in critically ill patients. JAMA 286: 335–340

106. van Nieuwenhoven CA, Buskens E, van Tiel FH, Bonten MJ (2001) Relationship between methodological trial quality and the effects of selective digestive decontamination on pneumonia and mortality in critically ill patients. JAMA 286: 335–340

107. Wilkes MM, Navickis RJ (2001) Patient survival after human albumin administration. A meta–analysis of randomized, controlled trials. Ann Intern Med 135: 149–164

Anmerkungen

Ohne Hinweis auf die Quelle.

Aus dem Diskussionsteil.

Dem Verfasser fiel nicht auf, dass in der Quelle ein identischer Titel doppelt erfasst war (Nr. 105, 106); dieser findet sich dann auch bei ihm doppelt (Nr. 109, 110).

Sichter
(Schumann), SleepyHollow02

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